Letisko Bratislava otvára nový terminál

Na Letisku M. R. Štefánika sa dnes, 9. júna 2010 konalo slávnostné otvorenie prvej časti nového letiskového terminálu za účastipredsedu vlády SR Roberta Fica, ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomíra Vážneho, generálneho riaditeľa ZIPP Bratislava Františka Hirnera a výkonného riaditeľa a predsedu predstavenstva Letiska M. R. Štefánika Zdeňka Schramla a ďalších významných hostí. Prvé lety budú z novej vybavovacej budovy realizované už od nasledujúceho dňa, 10. júna 2010. Konkrétne pôjde o schengenské lety domáceho dopravcu Danube Wings, ku ktorým budú postupne pridávané vybrané lety ostatných dopravcov. Vybavovanie všetkých pravidelných a nepravidelných letov a komerčné prevádzky sa do novej budovy presťahujú v mesiaci jún a začiatkom júla 2010.

Po 16 mesiacoch intenzívnej práce generálneho dodávateľa stavby spol. ZIPP Bratislava a jeho subdodávateľov bol dnes krátko po 14-tej hodine prestrihnutím pásky slávnostne otvorený nový letiskový terminál, do ktorého vstúpia prví cestujúci na rannej linke do Košíc už vo štvrtok 10. júna 2010. Nová vybavovacia budova nahradí pôvodný bratislavský terminál z roku 1970, ktorý je už technologicky i kvalitatívne prežitý a ktorý napriek priebežným interiérovým rekonštrukciám už nereflektuje stav, do ktorého sa dnes posunuli nároky cestujúcej verejnosti.

Naopak, nový terminál prinesie nielen rozšírenie úžitkovej plochy budovy, viaceré prevádzkové vylepšenia, kapacitnejšie nákupno-kaviarenské priestory a moderné postupy vo vybavení cestujúcich, ale predovšetkým atraktívnejšie a komfortnejšie prostredie pre návštevníkov letiska. Výrazným zlepšením novej vybavovacej budovy bude i kvalitnejšia výmena vzduchu, či väčšia priepustnosť denného svetla.

Stavba bola realizovaná za plnej prevádzky letiska, pričom od začatia prvých prípravných prác koncom januára 2009 nedošlo z dôvodov priebehu výstavby k žiadnemu rušeniu letov a to ani počas neformálneho stretnutia ministrov obrany členských krajín NATO koncom leta 2009, kedy bolo potrebné naraz vybaviť desiatky vládnych delegácií.

„Spomínam si na okamihy určitého pohnutia u mojich pracovne starších kolegov, keď sme pri prácach v nultej etape výstavby pristúpili k asanácii niektorých tradičných miest na existujúcom termináli, napríklad objektu letiskového dispečingu. Boli to okamihy, kedy si všetci na letisku uvedomili, že prichádza čas zmeny a lúčenie s históriou. Za približne 16 mesiacov vyrástla na mieste bývalého parku a fontány budova, ktorá prináša zmenu a stáva sa impulzom na rozvoj civilného letectva u nás.Pre nás, zamestnancov letiska, tento slávnostný okamih znamená len krátke zastavenie sa v aktivitách, ktoré budú musieť pokračovať vzápätí. Ide nielen o pokračovanie druhej etapy rekonštrukcie terminálu a jeho dobudovanie do konečnej podoby, čo prinesie skutočnú kvalitatívnu zmenu vo fungovaní letiska, ale aj o aktivity, ktoré nie sú vidieť, alebo inak povedané, cestujúca verejnosť nevníma, ale ktoré sú z hľadiska fungovania letiska nevyhnutné. Predovšetkým ide o to, aby sme zachovali rovnaké tempo budovania ďalšej letiskovej infraštruktúry tak, aby nedošlo k jej zaostávaniu, aby možnosti rozvoja, ktoré nám vytvára stavba nového terminálu, mohli byť plne využité. Nemám na mysli len kvantitatívne zvyšovanie objemu prepravy, ale najmä investície do oblasti infraštruktúry a technológií pre zachovanie najvyššej miery bezpečnosti leteckej prevádzky tak, aby sme zostali na porovnateľnej úrovni s ostatnými vyspelými štátmi“, vyjadril sa vo svojom príhovore pri príležitosti ukončenia prvej etapy výstavby a rekonštrukcie terminálu M. R. Štefánika predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ bratislavského letiska Zdeněk Schraml.

„Z historického hľadiska možno skonštatovať, že terminál, ktorý dnes otvárame, je strategicky, kapacitne a investične najvýznamnejším projektom v oblasti civilného letectva na Slovensku za posledných niekoľko desaťročí. Som presvedčený, že hodnota tejto investície sa Slovenskej republike vráti, a to nie len v podobe vyššieho štandardu cestovania pre našich občanov, ale aj v podobe kvalitnejších predpokladov na rozširovanie leteckých spojení od nás“, povedal Ľubomír Vážny, minister dopravy pôšt a telekomunikácií SR, a dodáva „Som si istý, že sa jedná o skvalitnenia, ktoré sú bezpochyby v celonárodnom záujme“.

Víťazom tendra na dodávku nového terminálu, teda prvej i druhej etapy výstavby, sa stala 29. septembra 2008 spoločnosť ZIPP Bratislava, ktorá ponúkla najnižšiu cenu stavebných prác vo výške 85,9 mil. EUR. Na výstavbu vybavovacej budovy boli uvoľnené finančné prostriedky zo štátnych finančných aktív, pričom táto forma financovania výstavby bola preukázaná ako najefektívnejšia, keďže letisková spoločnosť bude získané peniaze splácať štátu späť vo forme dividend.

Letisková spoločnosť je samostatne zárobkovou firmou, ktorá si na vlastnú činnosť zarába zo svojich leteckých a neleteckých aktivít. V rámci hlavného predmetu podnikania je ekonomicky plne sebestačná a nevyžaduje financovanie z verejných prostriedkov.
Od investície do nového terminálu sa neočakáva návratnosť v krátkodobom, ale dlhodobom horizonte, preto aj cieľová kapacita terminálu 5 miliónov cestujúcich po druhej etape zodpovedá predpokladom vývoja na nasledujúcich 10 – 15 rokov.

Dôležité míľniky vo výstavbe nového terminálu Letiska Bratislava:

16.01.2008 prijatie koncepcie ďalšieho rozvoja BTS vládou SR
09.07.2008 uverejnenie predbežného oznámenia na zhotoviteľa rekonštrukcie a dostavby terminálu vo Vestníku VO SR
29.09.2008 vyhlásenie verejnej súťaže vo Vestníku VO SR
04.12.2008 podpis rámcovej zmluvy s víťazom VO – ZIPP BRATISLAVA
12.12.2008 získanie stavebného povolenia k projektu výstavby
16.12.2008 poklepanie základného kameňa stavby a spustenie výstavby
31.01.2009 odovzdanie staveniska a začatie prípravných prác na stavbe
01.10.2009 doručenie projektu interiérového riešenia
09.06.2010 slávnostné otvorenie prvej časti nového terminálu

Nábehová prevádzka v novom termináli:
Od 10. júna 2010 bude v novej časti odletového terminálu prebiehať ostrá prevádzka, v rámci ktorej budú v budove vybavované linky leteckej spoločnosti Danube Wings do destinácií v schengenskom priestore.

Postupne v nasledujúcich dňoch budú pridávané ďalšie vybrané lety ostatných leteckých spoločností, ktoré budú stupňovať záťaž na jednotlivé vybavovacie systémy.

Za predpokladu úspešného priebehu prevádzky sa do novej budovy v mesiaci júl 2010 presunie vybavovanie všetkých pravidelných a nepravidelných letov a presťahujú sa komerčné služby.

Popis jednotlivých podlaží určených pre verejnosť:

Check-in zóna
Prízemie nového terminálu je určené pre registráciu cestujúcich pred odletom, tzv. check-in. Priestoru dominujú dva ostrovy check-in pultov, v každom z nich je 14 vybavovacích prepážok. Takto zostavená check-in zóna umožní vybavovať naraz minimálne 14 liniek.

Prízemie ďalej dotvárajú priestory pre služby, ktoré s check-inom bezprostredne súvisia. Ide predovšetkým o predajné pulty leteckých spoločností a handlingových agentov, pult pre nadrozmernú batožinu a pracovisko colnice.
Návštevníci letiska tu nájdu tiež informačnú službu, novinový stánok a kaviareň.

Z architektonického hľadiska veľkorysosť vstupnej haly podčiarkuje svetlá výška stropu až 20 m, ktorá tento rozmer nenadobúda už v žiadnej inej časti budovy. Vstupná hala je vďaka tomu vzdušná a príjemne presvetlená prirodzeným denným svetlom. Jedinečnosť interiéru je dosiahnutá prvkom prekrytia check-in pultov plachtovými prvkami symbolizujúcimi krídla. Teplý a útulný pocit majú navodiť obklady stien v odtieni čerešňového dreva. Tému Milana Rastislava Štefánika, ktorého meno letisko nesie, zosobňuje jeho životné krédo prenesené na dekoratívnu stenu oproti hlavnému vstupu do budovy.

Mezanine
Eskalátor vedie na prvé poschodie, ktoré je vyhradené pre kancelárske a administratívne priestory. Svoje zázemie tu nájdu jednotlivé letecké spoločnosti, ako aj ďalšie obchodné subjekty pôsobiace na letisku.

Na tomto podlaží sa nachádza tiež zasadacia miestnosť, resp. tlačový salón. V prípade potreby je možné po schodoch či výťahom pokračovať na 2. poschodie k odletom.

Bezpečnostná kontrola
Druhé poschodie slúži ako čakacia, nákupná a odletová zóna. Sem sa vstupuje cez novú viackapacitnú bezpečnostnú kontrolu, kde sú k dispozícii dva plne automatizované a dva štandardné pásy na screening príručnej batožiny a rámové detektory kovov.

Odletová hala
Rozloha haly umožnila vytvoriť priestranné odletové východy s dostatkom miesta na sedenie. Inovatívnym prvkom slúžiacim k vyššiemu pohodliu cestujúcich sú ostrovčeky s možnosťou dobíjania mobilných telefónov a osobných počítačov.

Aj do odletovej časti sa architekti snažili vpustiť čo najviac prirodzeného denného svetla, ktoré okrem skleného plášťa budovy prechádza cez svetlíky v streche. V zóne sa opakujú dizajnové jednotiace prvky témy histórie slovenského letectva z prízemia, ktoré sú zosobnené predovšetkým plachtovými prekrytiami reštaurácie a volenými odtieňmi farieb. Jednotiacim dizajnovým prvkom nákupno-reštauračnej časti budú príznačné oblúkovité konštrukcie vyplnené farebným sklom pripomínajúce rebrovú štruktúru historických lietadiel.

Do salónu pre obchodných cestujúcich, Caproni Lounge, sa vchádza priechodom medzi reštauráciou a kaviarňou. Vďaka čiastočne odsadenej polohe poskytuje dostatok súkromia, zároveň cez presklenú fasádu ponúka mimoriadne zaujímavý výhľad na celú vstupnú halu a do budúcna aj na vystavený exponát modelu lietadla Caproni, ktorý bude visieť nad kaviarňou.

Z odletových východov cestujúci prechádzajú nástupnými mostmi na úroveň prízemia, odkiaľ pešo alebo autobusmi smerujú k lietadlám.